Vi har effektiviserat en beställningsprocess åt Nike
Vi har, i samarbete med WorkShop, byggt ett system åt Nike för att kunna hantera och förenkla beställningar av marknadsföringsmaterial för Nikes återförsäljare.
Detta marknadsföringsmaterial ska skickas ut till flera återförsäljare i hela Europa vilket medför att systemet behöver kunna översättas till Engelska, Spanska, Italienska, Tyska och Franska.
De olika återförsäljarna vill oftast kunna vara med och bestämma vad som ska finnas med i marknadsföringspaketen som de kan beställa från Nike. De behöver exempelvis inte alltid ha alla bilder som finns att välja mellan eller så vill de ha en bild i ett visst material och storlek. Det kanske också är så att man önskar en speciell hylla där man kan visa Nikes produkter.
Svaret på denna utmaning blev att vi byggde en "intern" e-handelsplattform åt Nike där deras återförsäljare själva kan gå in och beställa just det material som passar dem bäst. Nu kan varje återförsäljare enkelt se vilket material man har att välja mellan samt de olika anpassningarna man kan göra.
När beställningen är lagt kommer någon från Nikes sida att tillverka och paketera materialet för att skicka ut till återförsäljaren. Det finns alltså även ett gränssnitt för någon hos Nike att hantera alla inkomna beställningar.
En utmaning som vi hade var att det finns återförsäljare som har mer än en butik och då ville vi inte att varje butik skulle gå in och själva beställa utan en beställning kunde göras för denne återförsäljarens alla butiker.
Perfekt utmaning att lösa med specialbyggda webbsystem
Detta är ett problem som vi ofta ser inom näringslivet. Man har en beställningsprocess med återförsäljare eller annan leverantör men har idag ingen bra process för att hantera detta. Oftast hanteras detta av en person som får ta emot dessa beställningar via e-mail eller telefonsamtal vilket snabbt kan göra att man tappar kontrollen.
Att hantera denna beställningsprocess via telefon eller e-post kan också snabbt bli extremt tidskrävande när man ska behöva leta fram vad som har blivit beställt samt hantera någon form av förändring av beställningen. Kvalitén kan också ta skada då det är väldigt lätt hänt att man råkar skicka fel saker.
Dessa problem kan snabbt åtgärdas genom att låta återförsäljare eller leverantör själva lägga beställningar via ett system. Då kan de ha koll på vad som är beställt och även när de kan förvänta sig att beställningen ska dyka upp, precis på samma sätt som du ser en vanlig e-handel fungera idag.
Personerna som hanterar beställningarna kommer att ha ett gränssnitt där man enkelt och smidigt kan se alla beställningar som kommit in och följa med alla förändringar som har gjorts samt vilken status beställningen befinner sig i.
Har du ett beställningsflöde som inte riktigt fungerar som du vill? Läggs det väldigt mycket tid och kraft för att hålla ordning på beställningarna? Hör då gärna av dig så tittar jag gärna på om vi kan underlätta för er på liknande sätt som gjordes för Nike.